Alexandru Tomescu este artistul care a creat o revoluţie
în modul în care este percepută muzica clasică în România, graţie unor proiecte
unicat. A concertat pe cele mai mari scene ale lumii, dar şi în oraşe româneşti
unde nu există stagiuni permanente de muzică clasică. Şi-a pus talentul în
susţinerea unor cauze sociale, cântând pentru nevăzători, copii hipoacuzici,
pentru natură sau case de patrimoniu. Din 2012 Alexandru Tomescu este
susţinător special al Fundaţiei Hope and Homes for Children România; tot atunci
a fost desemnat Ambasador al Bunăvoinţei de Guvernul Republicii Coreea. Astfel,
celebrul violonist român nu a rămas indiferent nici la mesajul campaniei
noastre „Români pentru o lume”.
De ce aţi ales să vă alăturaţi campaniei „Român pentru o lume”, iniţiată de Fundaţia Sergiu Celibidache?
M-a atras foarte mult
iniţiativa voastră de a le arăta tinerilor că soluţia de a scăpa de problemele
din România nu este să fugi în Occident. Sigur cineva care îşi doreşte să
studieze peste graniţe are ce învăţa acolo, dar ideal este să revină în România
şi să aplice aici tot ce a asimilat în timpul studiilor. E greu la prima
vedere, dar recompensele nu întârzie să apară. Eu unul aşa am simţit. România a mai trecut de altfel prin momente
din acestea. Însăşi Revoluţia de la 1848 a pornit graţie unor tineri entuziaşti
care se întorseseră de la studii din străinătate şi care voiau să alinieze România
la valorile occidentale. Cred că ţara noastră are nevoie de o explozie de
entuziasm din partea tinerilor. Ceva trebuie schimbat; trebuie să pornim la
drum conştienţi că există obstacole, însă satisfacţia de a le fi surmontat nu
se compară cu nimic.
Prin „vocea” dvs, în această campanie, se doreşte încurajarea
românilor să îşi urmeze visul indiferent de segmentul cultural în care
activează, inspirându-se din exemplul pe care activitatea dvs. profesională îl
oferă. Ce sfaturi aveţi pentru cei care doresc să vă calce pe urme?
De-a lungul vieţii au
fost câteva lucruri simple, pe care nu le-am pierdut din vedere, care m-au
ajutat foarte mult: entuziasmul, încrederea deplină în ceea ce îmi doresc şi
motoarele turate la maxim ca să finalizez ce mi-am propus. Nu de puţine ori se
întâmplă să te loveşti de oprelişti, dar pe mine acestea mă motivează şi mai
mult, prin faptul că mă provoacă să le depăşesc.
În ultimii ani, cu precădere în România, educaţia pare să aibă un rol
tot mai secundar în formarea unui individ. Pe cine găsiţi dvs. răspunzător pentru
acest fapt?
Sincer nu îmi pun
această problemă. Cred că ne pierdem prea mult timp încercând să găsim
vinovaţi, în loc să venim cu o soluţie viabilă care să ne ajute să depăşim
problema. Şi oricum într-o chestiune ca aceasta este greu de găsit un ţap ispăşitor.
Educaţia deficitară cred că este rezultatul îmbinării mai multor factori:
nefinanţarea corespunzătoare a acestui sistem, unele valori greşite promovate
excesiv – toate acestea au abătut puţin atenţia de la ce ar trebui să urmărim.
Important este să învăţăm să gestionăm toată informaţia în aşa fel încât să
avem o educaţie performantă. Oricum, ar fi injust să vedem doar tarele
educaţiei, dacă ar fi fost 100% nefuncţională nu am avea atâţia tineri
olimpici, cuceritori de medalii la cele mai importante competiţii din lume.
Sigur, aceşti copii merită mai mult decât se face pentru ei, dar e încurajator
că ei există în jurul nostru.
Ce soluţii vedeţi pentru combaterea acestei situaţii? Societatea
actuală nu le oferă decât în mici doze, insuficiente, din păcate…
Cred că este esenţial
să ne păstrăm o doză importantă de optimism şi să avem încredere că pornind de
la gesturi mici, vom ajunge să schimbăm întreaga faţă a societăţii. Când spun
gesturi simple, mă refer la acele lucruri mici care deşi insesizabile, ne fac
ziua mai frumoasă: să zâmbim când ne adresăm cuiva, să ne enervăm mai puţin
(sau deloc!) în trafic, să încercăm să fim mai toleranţi, să încercăm să
abordăm ziua mai puţin încruntaţi. Când mă aflu pe stradă, văd în dreapta şi în
stânga oameni cu figuri încrâncenate, grăbiţi, supăraţi… Ştiu că viaţa devine
din ce în ce mai grea pentru noi toţi, dar sunt sigur că totul ar deveni mai
tolerabil dacă am încerca să zâmbim mai des.
Pentru
astfel de români precum Alexandru
Tomescu a luat naştere „Români pentru o lume”, campania
naţională de responsabilitate socială iniţiată de Fundaţia Sergiu Celibidache.
E rândul tău să pui
România pe hartă!
Mai multe detalii pe www.romanipentruolume.ro
şi pagina oficială de Facebook a campaniei http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume
Despre campanie
„Români
pentru o lume” reprezintă un omagiu adus marilor personalităţi
româneşti ce au adus mândrie şi glorie României, peste tot în lume şi aduce în
atenţia fiecăruia dintre noi pe co-naţionalii noştri care, prin activitatea
lor, rămân nemuritori. Finalitatea acestei campanii o constituie organizarea
unui concurs naţional online (pe www.romanipentruolume.ro şi pe pagina de Facebook http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume)
de tribut adus culturii sau unei personalităţi anume, prin care oameni din
domenii diferite ale culturii se vor putea înscrie astfel încât să dedice o
pictură, o compoziţie, o sculptură, un poem, etc. În urma unui vot de
specialitate şi prin votul sponsorilor, cei selectaţi vor merge în finală, unde
vor fi jurizaţi de către un juriu de specialitate şi de către public. Câştigătorii
vor primi burse de studiu în România şi în străinătate.
Campania
se desfăşoară online, la adresa www.romanipentruolume.ro şi pe pagina de Facebook
http://www.facebook.com/RomaniPentruOLume, unde puteţi găsi mai multe detalii
despre acest nou proiect cultural al Fundaţiei Sergiu Celibidache.
Parteneri principali: Primăria
Sectorului 1 Bucureşti
Parteneri: Muzeul Memorial
Nicolae Grigorescu, Muzeul Naţional al Literaturii Române, Muzeul Naţional
George Enescu, Universal Music Romania
Sponsori: Amgen; Asirom; Aristocrat Events Hall; BASF;
Birou de Arhitectură Pintilie; Casa Anke; Gilescu, Văleanu şi Partenerii; IBIS
Hotels; DB Schenker; Intesa Sanpaolo Bank; RIFIL; Sense; Ţuca Zbârcea &
Asociaţii; DSV SOLUTIONS, Mobilorama
Parteneri media: Radio
România Muzical, Radio România Cultural, Radio România Actualităţi, Radio
România Internaţional, Money TV, Spectacular TV, Getica OOH, Defi România,
Flash, Grand Cinema Digiplex din Băneasa Shopping City, Cocor, Rebus, Observatorul
Cultural, Q Magazine, Ziarul Ring, Revista Centrul Vechi, Deutsche Zeitung,
Şapte Seri, Academia Caţavencu, România Liberă, eva.ro, cinefan.ro, stirifeldefel.ro,
Oglinda literară, egophobia.ro, avocatnet.ro, lsrs.ro, Book Mag, Art Act
Magazin, Revista NOMEN ARTIS, Calendar Evenimente
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu